Welke: een persoonlijk shoppingcenter online

Urenlang inspiratie opdoen voor de nieuwe inrichting van je huis. Pagina’s dikke woonbladen doorspitten of slenteren over de woonboulevard. Het hoeft niet meer! Het discovery platform Welke.nl is de inspiratieplek waar je online terecht kunt voor ideeën over wonen, eten en drinken, mode en beauty, tuin, kinderen en doe-het-zelf en hobby.

welke-delen

Van print naar puur online

Jan-Jaap van der Klei en Katja Claessens zijn de eigenaren van uitgeverij Media Mij die (o.a.) Welke.nl uitgeeft. Op papier verschijnt Welke voor het laatst dit jaar in twee edities: Badkamer en Keukens. Daarna eindig het tijdperk van 35 jaar print. Voor de eigenaren van uitgeverij Media Mij is dit een logische stap. De tijdschriftenhandel heeft het zwaar en met de teruglopende oplages is het voor veel tijdschriften knokken om het nog aan de man te brengen. Het aanbod op internet is vele malen groter dan bij de lokale meubelwinkel en bovendien geeft een website een veel beter overzicht. Welke is niet de enige ondernemer die hier mee worstelt; woon- en meubelwinkels komen steeds vaker met creatieve online initiatieven. Waarom zou je bijvoorbeeld nog naar de fysieke Woonoutlet Magazijn07  in Woonboulevard Poortvliet gaan voor een nieuwe set stoelen wanneer de woonboulevard een inzichtelijk overzicht van haar eetkamerstoelen geeft op een gespecialiseerde webshop voor stoelen? Hiernaast liggen de prijzen online ook vaak lager dan in de fysieke winkel en worden ze thuis geleverd.

Vergelijking mediumtypen voor aankopen (2011)

Vergelijking mediumtypen voor aankopen (2011)

Het succesverhaal van Welke

De succesfactor zit hem puur in het kijken van plaatjes, voor iedereen toegankelijk en de redactie volledig overgelaten aan de lezers. Dat de opzet van Welke.nl veel lijkt op Pinterest is volgens Jan-Jaap puur toeval. Welke.nl gelooft heilig in engagement, in de bereidheid van de fans om iets met de content te doen. Ze bestaat, leeft en groeit dankzij de gebruikers. Er staat niet een foto op die niet afkomstig is van de dagelijks groeiende groep. Het enige dat eigenaren nog hoeven te doen is heel strak monitoren en vragen beantwoorden. En het werkt. Welke.nl ziet dagelijks de bezoekersaantallen groeien. “Ik weet nog steeds niet waar het zal stoppen, we blijven mijlpalen bijplaatsen. We groeien puur op kracht van content en gebruikers.”

welke-nl

Na het eerste succes van de website doet Welke er nog een schepje bovenop. Sinds 5 november is de gloednieuwe functionaliteit Pictollage live gegaan. Dit is software die op basis van bekeken foto’s shopping-suggesties doet. De producten zijn daarmee niet alleen clickable maar ook shopable!  “Welke.nl wordt een volledig persoonlijk shopping center”, zo vertelt Jan-Jaap. “Niet wij, maar de smaak van onze community bepaalt wat er in de collectie komt. Wij geloven in de wisdom of the crowd: die vertelt ons wat nu leuk en trendy is.”

 

About the author

More posts by